اولویت های پژوهشی
اولویتهای پژوهشی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک
حیطه آموزش مجازی
- طراحی و تدوین محتوای الکترونیکی برای دروس مختلف و ارزیابی اثربخشی آنها
- استفاده از روشهای نوین آموزشی (نظیر شبیه سازی و مدلینگ) بر آموزش دانشجویان
- بررسی موانع و چالشهای آموزش مجازی در سطح دانشگاه
- طراحی، ارائه و ارزشیابی مدل یادگیری الکترونیکی اثربخش در علوم پزشکی
- طراحی دورههای الکترونیکی مبتنی بر شبیه سازی، بازی ، آزمایشگاه مجازی و غیره
- طراحی روشها و فنون تدریس مناسب در محیط یادگیری الکترونیکی
- طراحی، ارائه و ارزشیابی مدلهای پشتیبانی در محیط یادگیری الکترونیکی (مدرس، دانشجو، کارکنان، مدیریت)
- طراحی الگوهای تعیین کیفیت در یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی
- طراحی شیوههای گوناگون ارزشیابی دانشجو در محیط یادگیری الکترونیکی
- یادگیری الکترونیکی در توسعه آموزش مداوم و آموزش ضمن خدمت
حیطه برنامهریزی آموزشی
- ارزیابی میزان انطباق برنامههای آموزشی با اهداف آموزشی رشته و گروه
- بازنگری برنامههای درسی در مقاطع مختلف آموزش پزشکی و چگونگی بهینهسازی آن
- بررسی انگیزههای آموزشی در فرایند یادگیری-یاددهی (اساتید، دانشجویان و دستیاران)
- بررسی و آموزش بکارگیری team work در گروههای آموزشی
حیطه ارزشیابی آموزشی
- بررسی روشهای ارزیابی عملکرد موثر (شیوههای ارزشیابی عملکرد)
- ارزیابی کارایی روشهای نوین آموزشی در ارزیابی دستیاران، کارورزان و کارآموزان
- استفاده از روشهای نوین ارزشیابی در ارزشیابی دستیاران تخصصی در راستای ارتقاء کیفیت ارزیابیهای درونی و روایی و پایائی این آزمون
- پژوهش در شیوه برگزاری آزمونهای تئوری و بالینی و نحوه توزیع نمره در این آزمونها
- ارزیابی روشهای تدریس موجود و تعیین نقش آن در پیشرفت تحصیلی، کارنامه تحصیلی، موفقیت در بورد، در امتحان دستیاری
حیطه اعضاء هیات علمی
- بررسی مدلهای آموزش بالینی (روشهای استاندارد آموزش بالینی و راهکارهای اثربخش)
- بررسی شیوههای حمایتی از اساتید برجسته در زمینه آموزش و پژوهش
- ارزیابی نحوه عملکرد اساتید از بعد ایفای نقش معنوی و شاخصهای شایستگی
- ارزیابی نحوه عملکرد رفتاری اساتید با دانشجویان/پژوهش در زمینه روابط بین اساتید از بعد اخلاق حرفهای
- شیوههای ارزشیابی اعضای هیات علمی در گروههای آموزشی و چگونگی استانداردسازی آن
حیطه مدیریت آموزشی و فرهنگ
- نقش دانشآموختگان و تناسب تخصص آنها با نیازهای جامعه
- بررسی اقتصاد آموزشی و بودجهبندی عملیاتی در آموزش
- ملاکها و فرایند تعیین ظرفیت پذیرش و جذب دانشجویان پزشکی و دستیاران و چگونگی بهینهسازی آنها
- بررسی لایههای مختلف فرهنگی حاکم بر دانشگاه (مدیریت – اساتید – دانشجویان)
حیطه دانشجویان و استعدادهای درخشان
- بررسی شیوههای حمایت و هدایت استعدادهای درخشان در دانشکدهها و مقایسه با سایر دانشگاههای کشور و کشورهای دیگر
- بررسی برنامههای اجرایی اثربخش برای دانشجویان استعداد درخشان
- بررسی چگونگی انتخاب صحیح و معیارهای انتخاب استعدادهای درخشان
حیطه آموزش پاسخگو
- آسیب شناسی فعالیتهای آموزشی (یاددهی و یادگیری) اساتید و دانشجویان
- تدوین و بازنگری برنامههای آموزشی مبتنی بر نیازهای مهارتی مورد نیاز در محیط کار
- ارزیابی ساختاری محیطهای آموزشی (فضای فیزیکی، امکانات و تجهیزات(
- بررسی تحقق اهداف آموزشی تعریف شده
- تناسب روشهای آموزشی با اهداف یادگیری طراحی شده به ازای هر درس و رشته
- بررسی تأثیر مداخلات آموزشی در ارتقاء کیفیت آموزش
- بررسی موانع و چالش های اجرایی الگوهای جدید تدریس در دانشگاه
- نقش تسهیلات آموزشی و رفاهی دانشجویان در کیفیت آموزش
- نقش اساتید مشاور و مشاوره دانشجویی در پیشرفت تحصیلی
حیطه مدیریت و رهبری آموزشی
- تعیین عوامل افزایش مهارتهای ارتباطی موثر در آموزش
- بررسی راهکارها جهت آموزش کاهص خطاهای پزشکی در بالین
- اصلاح و نوآوری در آموزش پزشکی: شناسایی تسهیل کنندهها و موانع
- تعیین خط مشیها یا سیاستهای مدیریت آموزشی و رهبری
- بررسی مدیریت دانش در آموزش پزشکی
حیطه اخلاق حرفهای
- بررسی راهکارهای آموزشی در جهت ارتقاء اخلاق حرفهای
- آسیب شناسی اخلاق حرفه ای در دانشگاه
- بررسی اهمیت ارائه درس اخلاق پزشکی به صورت کارگاهی ویژه دانشجویان
- اخلاق پزشکی در پژوهش و آموزش
- طراحی کدهای اخلاقی در آموزش پزشکی
حیطه ارزشیابی و برنامه ریزی آموزشی
- بازنگری فرآیندهای ارزشیابی کیفی عملکرد اعضاء هیأت علمی در حوزه آموزش
- بررسی صلاحیت علمی اساتید از دیدگاه دانشجویان
- بررسی وضعیت، چالش ها و فرصت های اجرای المپیاد علمی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک
- بررسی تأثیر آموزش و طبابت مبتنی بر شواهد بر کیفیت آموزشی دانشجویان
- بررسی میزان شناخت و آگاهی اساتید و کارکنان آموزشی از قوانین و دستورالعمل های آموزشی
- بررسی مشکلات مرتبط با ساختار و فرآیندهای آموزشی از دیدگاه دانشجویان و ارائه راه حل
- بررسی و شناسایی نقاط ضعف موجود در سیستم آموزشی بالینی و علوم پایه
- بررسی تأثیر و پیامدهای برگزاری همایش ها و کنگره ها در آموزش پزشکی
- میزان استفاده از Logbook به عنوان یک ابزار ارزشیابی به تفکیک در رشته های مختلف آموزشی
حیطه دانشگاه نسل سوم
- بررسی مدلهای موفق حرکت به سوی دانشگاه نسل سوم
- بررسی ویژگیها، ساختارها و مدلهای ذهنی حاکم بر دانشگاه نسل سه در مقایسه با نسل دو
- بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد مدیران، اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی در خصوص ملزومات و مفاهیم دانشگاه نسل سوم
- بررسی پیش نیازهای دستیابی به دانشگاه نسل سوم در ایران
- نیازسنجی مهارتهای مورد نیاز دانشجویان در صنعت جهت خلق ثروت برای دانشگاه
- تبیین استراتژی خلق ثروت از محتوای تولیدی دانشگاهها در صنعت و چالشهای پیش رو
- بررسی نقش خصوصیسازی دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی در حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم و کاهش وابستگی آنها به بودجهی دولتی
- بررسی فرصتها و نیازهای بازار سلامت جهت خلق ثروت و اولویتبندی آنها
حیطه اقتصاد آموزش
- برآورد هزینههای مستقیم و غیر مستقیم سرانه آموزشی در رشته ها و مقاطع مختلف
- برآورد هزینههای تربیت دانشجویان پزشکی و ارائه راهکارهای کاهش هزینه
مهمترین محورهای پژوهش در آموزش:
- ارزیابی دانشجو (آزمونها، ارزیابی بالینی)
- ارزیابی هیئت علمی
- توانمند سازی اعضای هیئت علمی
- آموزش مبتنی بر حل مسأله (PBL)
- آموزش مبتنی بر جامعه و آموزش سرپایی
- آموزش بالینی
- روشهای یاددهی و یادگیری
- برنامه ریزی آموزشی
- ارزشیابی برنامه های آموزشی
- بکارگیری و ارزشیابی روشهای آموزشی دانشجو- محور
- بررسی نیازهای آموزشی فراگیرندگان در مقاطع مختلف
- نظام انگیزش و تشویق در آموزش
- آموزش و ارزیابی مهارت های ارتباطی
- تفکر نقادانه و تفکر علمی
- نظام حمایت از فراگیران
- ارزشیابی روش های آموزش مداوم و ارتقاء مداوم حرفه ای
- آموزش اخلاق پزشکی
- مدیریت آموزش
- ارزشیابی برنامه های آموزشی
- مدیریت تغییر
- بازنگری برنامه های آموزشی